Hur ska man tänka kring att ge socker till sina barn?
Att barn inte bör äta allt för mycket socker är allmänt känt. Men det är inte helt lätt att förhålla sig till när socker är en stor del av vårt samhälle och finns i olika former i all möjlig mat. Vi har bjudit in Barndietisten Sara Ask för att svara på vanliga frågor om just barn och socker.
-
Barn behöver näringsrik mat
Barn som växer och utvecklas kräver kalorier och näringsämnen. Livsmedel och drycker med högt tillsatt socker innehåller mycket kalorier men inte mycket näringsämnen. Det lämnar helt enkelt mindre utrymme för näringsrik mat.
-
Dolt socker
Man tänker kanske inte på att även en del "vanlig" mat innehåller mycket socker. Det gäller ofta olika sorters fruktyoghurt, yoghurtdrycker, flingor, juicer, rismellanmål och liknande. Det är onödigt att vänja barn vid att allt ska smaka sött och se främst över frukosten som lätt kan bli en riktig sockerbomb.
-
Att begränsa sötsaker helt kan ge en negativ effekt
Det större målet är barnet ska få en hälsosam och trevlig relation med mat. Att begränsa godis helt kan skapa en känsla av brist och kan leda till en besatthet hos barnet. Att "unna sig" då och då kan få barn att inte se sockerrik mat som förbjuden frukt eller som en belöning för ett specifikt beteende. Barn som väldigt sällan får sötsaker har en tendens att äta mer när tillfälle ges.
Hur länge ska barn undvika socker?
-
Barn 0-1 år
Undvik helt tillsatt socker under det första året (t ex godis, glass, läsk och saft). -
Barn 1 år och uppåt
Begränsa tillsatt socker men små mängder kan ingå i maten och vid utvalda tillfällen. -
Behöver inte undvika naturligt socker
Naturligt socker finns i t ex frukt och mjölk-produkter. Dessa livsmedel innehåller andra bra näringsämnen, till skillnad från tex godis som inte innehåller alls mycket näring.
Referens: "Bra mat för barn" - Livsmedelsverket
Söta smaker och smakpreferenser
- Barns preferens för söta smaker påverkas av vilken grad av sötma de exponeras för i maten
- Även sötningsmedel kan påverka barns smakreceptorer och göra dem mer benägna att gilla socker
- Barn har en naturlig smak-preferens för sött (naturlig instikt)
Referens: Fidler Mis, N., Braegger, C., Bronsky, J., Campoy, C., Domellöf, et al. (2017). Sugar in Infants, Children and Adolescents.
Så här kan du som förälder tänka kring barn och socker
-
Inte alltid bäst att undvika sött helt
Att begränsa sötsaker helt kan skapa en känsla av brist och leda till besatthet hos barn. Att "unna sig" ibland kan få barn att inte se sötsaker som förbjuden frukt, eller som en stor grej.
-
Använd inte socker som muta eller belöning
Undvik att erbjuda sötsaker som en belöning, eller som en del av ett straff. Problemet är att intresset för maten kan förbli svalt samtidigt som önskan om sötsaker förstärks.
-
Lär barnet uppskatta andra smaker
Små mängder tillsatt socker kan ingå i barnens mat, men det är onödigt att vänja barn vid att allting ska smaka sött. Låt dem främst smaka på andra smaker för att lära sig uppskatta dem.
-
Begränsa tillgången på sötsaker
Kom ihåg att du som förälder bestämmer hur ofta du vill köpa tex desserter eller godis. Ditt barn kan inte äta saker du inte har i hemmet.
Referenser: "Bra mat för barn" - Livsmedelsverket samt Sara Ask (barndietist)
Barndietisten Sara Ask svarar på frågor om socker och barn
Hur påverkar sockret barn?"Dels ökar det risken för karies, dels ger det bara ”tom” energi, det vill säga inga vitaminer eller mineraler. Ett barn som täcker en stor del av sitt energibehov med socker riskerar antingen att få i sig för lite näring, eller att få i sig för mycket energi totalt, med övervikt som följd. Det i sin tur kan leda till hälsoproblem.
Däremot finns det ingen forskning som stödjer att barn skulle bli speedade av socker, utan det verkar snarare vara sammanhanget (barnkalaset till exempel) och föräldrarnas förväntningar som spelar in."
Hur mycket socker kan ett barn äta?
"Enligt näringsrekommendationerna bör både barn och vuxna få max 10 procent av sitt energibehov täckt av tillsatt socker, alltså den typ av socker som inte finns naturligt i exempelvis frukt och bär utan tillsätts för att göra en produkt sötare än den redan är. För ett barn i förskoleåldern motsvarar det ca 2 matskedar socker om dagen, för ett barn i lågstadieåldern ca 3 matskedar och för mellanstadiebarn 3–4 matskedar om dagen."
Tänk om mitt barn äter mer socker än så ibland?
"Rekommendationen är inte satt för att man vet att något förfärligt händer om ett barn får i sig 3 matskedar om dagen i stället för 2 någon dag, utan för att chansen att barnet ska få i sig tillräckligt med näring minskar om socker ständigt utgör en större del av energiintaget. Forskning som finns idag tyder inte på att socker i rimliga mängder i sig är farligt för hälsan. Hälsa varken skapas eller förstörs av ett enskilt näringsämne utan det många faktorer som bidrar. Det gäller att lyfta blicken och se helheten."
Hur kan man tänka kring naturligt socker?
"Kemiskt och energimässigt är det ingen skillnad mellan sockret i till exempel ett äpple eller i en sked strösocker, utan kroppen bryter ner och använder sockret på samma sätt oavsett varifrån det kommer. Däremot har kroppen betydligt mycket större nytta av äpplet eftersom det till skillnad från strösockret också bidrar med vitaminer, mineraler, fibrer, antioxidanter och andra skyddande växtämnen."
Hur kan man tänka kring dolt socker?
"Det viktiga för att få till ett rimligt sockerintag är att väja för de uppenbara sockerkällorna - inte lusläsa ingrediensförteckningar efter så kallade dolda fällor. Det är inte sockret i tacokryddan, sillinläggningen eller buljongtärningen som är problemet utan stora mängder godis, läsk och annan sockersötad dryck. Men frukosten kan också bli en fälla om det hopar sig av sockersötade livsmedel: söt yoghurt, söta flingor, marmelad, sött bröd, söt dryck till exempel."