Kladdet är ju inte alltid så kul kanske för oss vuxna som ska städa upp det.. MEN! Det har ett viktigt syfte i barnens utveckling. Det är alltså inte förgäves.
- Kladdet är en typ av sensorisk lek och ett förstadium till att börja smaka på maten. Det hjälper dem att börja bekanta sig med maten och normalisera den. Barn behöver få känna på maten för att förstå och lära känna den. Det kan öka intresset för maten och ge en större acceptans för ny mat. Hjärnan behöver förbereda munnen på vad som kommer, kanske är det kallt, hårt, kletigt, strävt osv.
- De får massor av möjligheter att träna sina motoriska färdigheter som är nödvändiga för att kunna äta själva. Både grovmotorik och finmotorik.
- Om du låter ditt barn kladda och utforska, så är sannolikheten större att de provar och njuter av ny mat. Det generella matintresset kan öka!
- Och viktigast av allt, barn lär sig genom lek! Så vi behöver låta dem ”leka” med maten för att lära sig. Det finns till och med en vits i att skapa ännu mer lek runt maten. Det kan vara små saker som att forma gubbar av ärtorna på tallriken eller se vem som kan knapra högst på paprikan. Leken skapar matglädje!
- Försök att hålla dig från att torka barnet runt munnen under måltiderna. Dels för att många barn är känsliga runt munnen så det är obehagligt för dem, men också för att barnet själv får slicka sig runt munnen vilket bidrar till den sensoriska och motoriska utvecklingen.
Många är oroliga att deras barn inte kommer lära sig bordsskick om de tillåts kladda. Så här tänker jag - så länge barnen är små så är det matglädjen som kommer först. Såklart kan man sätta gränser för kladdet, men låt dem kladda. Bordsskick kan de lära sig senare!
//Elin Oresten
Lic. kostrådgivare
Mer från Knatteplock: